Elsa van der Heijden

Elsa van der Heijden is opgeleid als klassiek danseres volgens de Russische Vaganova methode. Haar carrière begon bij het Nederlands Dans theater 2 in Den Haag. Zij werkte hier met verschillende choreografen o.a. Jiry Kylian, Hans van Manen, Kei Takei, Nils Criste.

Elsa van der Heijden danste als klassiek solist bij het Ulmer Theater in Duitsland en maakte daar verschillende eigentijdse choreografieën voor het gezelschap van Ulm. Zij was medeoprichtster, choreografe en danseres van het Dansers Collectief Tilburg. Zij was ook mede oprichtster van de Dans Compagnie Limburg, waar zij verschillende avondvullende choreografieën maakte. Als danseres danste zij in eigen werk en in het werk van gast choreografen.

Regelmatig verzorgt ze workshops en lessen, choreografeert en geeft masterclasses overal over de wereld, o.a bij de Hogeschool Zuyd, Toneel Academie Maastricht, New York University The Tisch school of Arts (experimental theatre wing), Guangdong Modern Dance Company (China), Sarakasi (Nairobi, Kenia), Summer school New York University in Amsterdam.

Elsa van der Heijden werkt momenteel als docent bij de Fontys Hogeschool voor de Kunsten (Academie voor Drama en Dansacademie) in Tilburg, bij het Koningstheater in ’s-Hertogenbosch en als choreografe bij de Dans Compagnie Limburg.

Elsa van der Heijden:
“Mijn innerlijke drijfveer is niet de spier maar de emotie: passie, tragiek, twijfel, zwakheid, onzekerheid, passiviteit en verrukking. De spier is de knecht van deze emoties.

Ik ben in de danskunst opgeleid als klassiek danseres, de schoonheid van de beweging in een perfect lichaam staat daarin centraal. Het lichaam is het instrument van de choreograaf, de persoonlijke mening, dat wat jij vindt en voelt, is ondergeschikt aan de choreografie. In mijn werk nu als choreograaf en docent is de persoonlijke betrokkenheid en toeval van wezenlijk belang. Alles ontstaat in het moment, zonder oordeel en verwachtingen.
De complexiteit van een creatief proces, dat uit ontelbare persoonlijke keuzes bestaat, ontstaat vanuit de inspiratie, de offers, de nieuwe verlangens, de verdrietigheden en de herinnering. Door een beweging kunnen al die gevoelens toevallig tot leven komen.
Ik ben in de overtuiging dat het gaat over zintuiglijke ervaringen en de intellectuele twijfel, die alleen aan het licht kan komen, als de kust veilig is. Dan is de wereld van de verbeelding oneindig en de esthetica van het bewustzijn wakker.

Mijn missie is om de danskunst uit haar isolement te halen, om de poëzie van het menselijke drama te tonen, op locaties waar mensen van verschillende culturen, achtergronden en leeftijden geconfronteerd worden met ons verhaal speciaal voor hun gemaakt.”